کرسي ترويجي «فهم آیات و روا یات در پرتو رویکرد انسان شناسی (آنتروپولوژی)» برگزار شد. (2285 بازدید) |
تاریخ: 1397/02/18 |
شانزدهمین کرسی ترویجی اساتید دانشگاه میبد با عنوان «فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان شناسی» در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. |
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، شانزدهمین کرسی ترویجی اساتید دانشگاه میبد با عنوان «فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان شناسی» در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
دکتر سید یحیی میرحسینی عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد بعنوان ارائه دهنده و دکتر کمال صحرایی اردکانی و دکتر احمد زارع زردینی بعنوان ناقدان و دکتر سید محمد موسوی بعنوان دبیر علمی در این کرسی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ابتدا دكتر میرحسینی تعريفي از انسان شناسی ارائه داد و مکاتب و رویکردهای مختلف این علم را برشمرد.
وی با اشاره به ابزارهای سنتی و رایج در فهم قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام، ضمن اذعان به اهمیت هر یک، لزوم بهره گیری از دیگر علوم برای پیوند برقرار کردن با مطالعات اسلامی و فراهم کردن زمینه مطالعات میان رشته ای را یادآور شد. بحث بعدی به این اختصاص داشت که آنتروپولوژی، یکی از مهمترین ابزارها در فهم ژرف تر و عمیق تر آیات و روایات است. در پایان، به چندین آیه قرآن و روایات معصومین (ع) اشاره شد که توضیحات برآمده از رویکرد انسانشناختی، فهم بهتر و عمیق تری از آنها ارائه می کرد.
در ادامه، دکتر صحرایی بعنوان اولین ناقد این بحث با این مقدمه که مواد خام انسانشناسی از تاریخ به دست می آید، این نقد را طرح کرد که «میزان اطلاعات تاریخی صدر اسلام، اندک است و آنچه در متون تاریخی برجای مانده، بیشتر سرگذشت حکومتهاست؛ پس یک انسانشناس بر اساس چه داده هایی به تحلیل می پردازد؟». وی در ادامه به کاستی ها و کژی هایی که در برخی گزارش های تاریخی وجود دارد، اشاره کرده و دومین نقد را چگونگی رهایی انسان شناسان از این گزارش های معیوب طرح کرد. دیگر نقدها و پرسش های دکتر صحرایی به این ترتیب بود: «صحابه، تابعین و علمای صدر اسلام به دلیل قریب العهد بودن و در اختیار داشتن شأن نزول آیات و سبب صدور روایات، قاعدتا باید فهم بهتری از نصوص دینی داشته باشند؛ پس چرا انسانشناسان مدعی هستند فهم عمیق تری دارند؟».
دکتر زارع به عنوان دیگر ناقد کرسی، ضمن تشکر از سخنران به خاطر انتخاب این موضوع، این نقد را مطرح کرد که می بایست افزون بر انسان شناسی فرهنگی، به انسان شناسی طبیعی/ زیستی نیز توجه نمود و پیش از آنکه نقد و شبهه هایی در این زمینه، دامنگیر برخی نصوص دینی شود، به این شاخه آنتروپولوژی نیز توجه نمود. پرسش های بعدی دکتر زارع از این قرار بود: «آسیب های رویکرد انسانشناسی در شناخت قرآن و حدیث چیست؟»؛ «کاربرد اصل تنقیح مناط در تعیین و تشخیص عناصر فرهنگی از مفاهیم اصیل دینی چگونه است؟»؛ «انجام یک پژوهش میان رشته ای بر پایه آنتروپولوژی چه مراحلی دارد؟».
در پایان دکتر میرحسینی با توضیحات خود، پاسخگوی نقدها و سؤال های طرح شده بود.
|
کد خبر: 18/82 |
نظرات: 0 |