دهمین کرسی ترویجی اساتید باموضوع " گفتاری یا نوشتاری بودن متن قرآن و تاثیر آن در فهم و تفسیر قرآن " برگزار شد (2340 بازدید) |
تاریخ: 1396/10/12 |
اگرچه این موضوع اخیرا به عنوان یک چالش فکری بین قرآن پژوهان مطرح شده اما می توان ریشه های این بحث را در سنت دانش های قرآنی در مسائل مربوط به وحی و دفعی یا تدریجی بودن آن و هم چنین موضوع جمع و تدوین قرآن کریم جستجو نمود. |
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دهمین کرسی ترویجی اساتید با موضوع " گفتاری یا نوشتاری بودن متن قرآن و تاثیر آن در فهم و تفسیر قرآن " در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار گردید. در این کرسی دکتر احمد زارع زردینی عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایت الله حائری بعنوان ارائه دهنده بحث و دکتر کمال صحرائی اردکانی هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بعنوان ناقد و دبیر علمی دکتر سید محمد موسوی به ارائه و تبادل نظر و نقد و بررسی موضوع جلسه پرداختند.
در آغاز این نشست دکتر احمد زارع زردینی به این مسله پرداختند که اگرچه این موضوع اخیرا به عنوان یک چالش فکری بین قرآن پژوهان مطرح شده اما می توان ریشه های این بحث را در سنت دانش های قرآنی در مسائل مربوط به وحی و دفعی یا تدریجی بودن آن و هم چنین موضوع جمع و تدوین قرآن کریم جستجو نمود.
در ادامه دکتر زارع به توضیح جغرافیای این بحث اشاره نمود و زوایای بررسی این موضوع را با رویکرد کلامی شامل ماهیت و چیستی وحی و همچنین زاویه عرفانی و توجه عرفا به شفاهیات را مورد توجه قرار داد و در گام بعد به زاویه فلسفه زبانی(فلسفه متنی)این بحث اشاره نمود و به مقوله چیستی گفتار از نگاه میخائیل باختین –اندیشمند روس- نوشتار از نگاه ژاک دریدا و متن از نگاه پل ریکور اشاره نمود . از طرف دیگر بررسی این موضوع با نگاه انسان شناسی سواد نیز قابل طرح و پیگیری است .
دکتر کمال صحرائی بعنوان ناقد این کرسی ضمن اشاره به نوظهور بودن مباحث گفتاری بودن زبان قرآن به اشکال های مطرح در این نظریه پرداخت و ادعای شفاهی بودن قرآن را از سوی برخی افراد تندرو همچون محمد آرکون و نصر حامد ابوزید مستلزم نگاه زمینی به قرآن دانست. در دیدگاه این گروه، قرآن همچون سایر پدیده های بشری از جنبه قدسی خود فرو کاسته شده و جامعیت و جاودانگی خویش را از دست خواهد داد. در ادامه از دکتر زارع خواسته شد تا موضع خود را در قبال شفاهی بودن یا نوشتاری بودن قرآن تعیین کند که وی شفاهی بودن قرآن را فقط در مرحله حدوث و تکوین این کتاب آسمانی دانسته؛ ولی در مرحله نهایی به نوشتاری بودن قرآن معتقد هستند. به اعتقاد وی با پذیرش این موضوع هم از عوارض و معایب گفتاری بودن قرآن مصون مانده و هم مزایای نوشتاری بودن قرآن در دسترس خواهد بود.
|
کد خبر: 18/69 |
نظرات: 0 |