نشست علمی با عنوان جایگاه فلسفی تفسیری علامه طباطبایی برگزار شد (2045 بازدید) |
تاریخ: 1396/09/22 |
در ادامه سلسله نشست های انجمن علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی، روز سه شنبه 21 آذرماه96، چهارمین نشست علمی با عنوان جایگاه فلسفی تفسیری علامه طباطبایی برگزار شد. |
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت انجمن علمی گروه فلسفه دانشگاه، نشست علمی " جایگاه فلسفی تفسیری علامه طباطبایی" با سخنرانی دکتر علی محمد میر جلیلی و دکتر شهاب الدین وحیدی ظهر روز سه شنبه 21 آذر ماه 96 با حضور اساتید و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا دکتر میرجلیلی رئیس دانشکده الهیات با اشاره به شخصیت علمی علامه طباطبایی، ظهور شخصیتی همچون علامه را نتیجه زمینه های خانوادگی، علمی و اساتید وی بیان کرد و گفت: علامه طباطبایی در خانواده ای پرورش یافتند که عالمان بزرگی وجود داشته و یکی از نیاکان وی نیز لقب شیخ الاسلامی زمان خود را داشتند. همچنین علامه در زمینه های مختلف فلسفی، فقهی، ریاضیات، رجالی و... از محضر اساتید بزرگی بهره برده اند. علامه نائینی از علمای بزرگی است که نگاه اجتماعی سیاسی وی در شخصیت علامه طباطبایی و در نتیجه تفسیر المیزان تاثیر داشته است تا حدی که به عنوان نمونه مرحوم علامه طباطبایی حدود 60 صفحه در تفسیر کلمه «رابطوا» در آیه 200 سوره آل عمران توضیح داده اند؛ حال آن که در تفاسیر قبل از ایشان تنها در حد یک پاراگرف بحث شده است.
دکتر میرجلیلی در مورد تفسیر المیزان به روش بدیع علامه در تفسیر اشاره کرد که به ندرت در تفسیر قدما وجود دارد و گفت: روش تفسیری وی، تفسیر قرآن به قرآن است که در آن یک آیه با آیات مرتبط فهمیده می شود و گاه علامه برای معنای یک آیه 29 آیه دیگر را نیز مورد توجه قرار داده اند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آیت الله حائری میبد ضمن توصیه به مطالعه مقدمه المیزان در توضیح روش تفسیری علامه بیان کرد: قرآن نوری است که نیاز به امر دیگری برای روشن نمودن ندارد و لذا باید قرآن را با قرآن فهمید؛ از این رو بحث فلسفی و کلامی و عرفانی در المیزان از تفسیر جدا شده است.
در ادامه دکتر شهاب الدین وحیدی عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی به ایراد سخنرانی در مورد جایگاه فلسفی علامه پرداخت. دکتر وحیدی تولد فلسفه را همراه با تولد بشر دانستند که کارکرد های متعددی در فرهنگ و زندگی عادی انسانها دارد چرا که فرهنگ یک جامعه در گرو حکمای آن جامعه است. از نظر ایشان قبل از علامه طباطبایی فیلسوفان دیگری همچون ملاصدرا نیز به تفسیر قران و نیز شرح روایات پرداخته اند و توجه به قرآن در آثار بسیاری از فیلسوفان اسلامی قابل مشاهده است.
در ادامه دکتر وحیدی به بررسی تفسیر فلسفی یا روش فلسفی بودن تفسیر المیزان پرداخت. وی گفت باید روش فلسفی را از گرایش فلسفی تفکیک کرد.
|
کد خبر: 18/64 |
نظرات: 0 |