دومین کرسی ترویجی و نظریه پردازی ویژه اساتید دانشگاه آیت الله حائری میبد برگزار شد (1110 بازدید) |
تاریخ: 1396/02/13 |
همزمان با میلاد امام سجاد علیه السلام و در سالروز شهادت استاد شهید مطهری(ره) و روز استاد ، کرسی ترویجی "جایگاه قوه عملی در انسان شناسی" ویژه اساتید در دانشگاه برگزار شد |
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دومین کرسی ترویجی اساتید دانشگاه با موضوع "جایگاه قوه عملی در انسان شناسی" به همت امور فرهنگی و گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه روز سه شنبه 12 اردیبهشت 96 در سالن آمفی تئاتر برگزار شد.
در این کرسی دکتر نجف یزدانی مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بعنوان ارائه دهنده بحث و دکتر محسن مروی نام و محمدحسین دهقانی محمود آبادی اعضای هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی بعنوان ناقدان و علی اکبر کریمی مدیر فرهنگی دانشگاه هم بعنوان مجری و دبیر علمی این نشست به ارائه و تبادل نظر و نقد و بررسی موضوع جلسه پرداختند.
در ابتدای این برنامه علی اکبر کریمی دبیر علمی این کرسی ترویجی ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری(ره) و روز استاد به اساتید دانشگاه و حاضرین، توضیحاتی پیرامون ماهیت کرسی های ترویجی و جایگاه آن در بسط و پیشرفت اندیشه های علمی و کیفیت و فرایند اجرایی آن ارائه کرد و با معرفی موضوع کرسی و دعوت از اساتید جهت ارائه مباحث، روند اجرای دومین کرسی ترویجی دانشگاه آیت الله حائری میبد را آغاز کرد.
دکتر یزدانی در بخش ابتدایی بحث خود بیان داشت: اصل مدعا در این جلسه را می توان به دو جنبه سلبی و ایجابی تقسیم کرد. به لحاظ بعد سلبی ادعا این است که تفسیر مشهور از قوه عملی در مباحث فیلسوفان تفسیر کاملی نبوده و دارای اشکالاتی است. توضیح آنکه در تفسیر مشهور از قوه عملی، این قوه مبدا شناخت امور جزیی و عملی انسان در نظر گرفته شده است که تنها تفاوتش با قوه نظری در متعلق ادراکات است. اما دیدگاه ادراکی دانستن قوه عملی اولا نگاه جامعی به انسان نداشته و تنها به بعد معرفتی انسان اشاره کرده است و ثانیا این تفسیر از قوه عملی با برخی مباحث و نظرات دیگر در فلسفه سازگاری ندارد، به عنوان نمونه مراتبی که فیلسوفان در مورد قوه عملی بیان کرده اند را نمی توان شناختی صرف دانست.
مدیر گروه فلسفه در ادامه اظهار داشت: از جنبه اثباتی نیز نظر بدیلی که قوه عملی را مبدا امور غیرشناختی در انسان می داند که اراده ، عزم و گرایشات از شوون آن محسوب می گردد واین تفسیر تمایز انسان از حیوان را هم در بعد شناختی و هم در بعد غیرشناختی می داند و بنابراین نگاه جامع تری از ساحت های مختلف انسان ارائه می کند. همچنین این دیدگاه با بحث های جدید روانشناسان همچون هوش هیجانی قرابت داشته و با بحث های دیگر فیلسوفان سازگارتر است.
در ادامه دکتر محسن مروی نام در نقد این مبحث در سخنانی با اشاره به تاریخ اندیشه ها، دلیل تاکید فیلسوفان بر قوه مدرکه را جریان سوفسطایی دانسته اند بیان کرد: ابعاد غیرعقیدتی در اندیشه فیلسوفان متاخر، به ضرورت تقوا و تزکیه در انسان پرداختند.
سپس در ادامه نقد براین موضوع، محمدحسین دهقانی محمودآبادی عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه با دفاع از تفسیر مشهور در مورد قوه عملی به این مطلب پرداختند که دو قوه جداگانه بنام قوه عملی و نظری وجود ندارد و در این تقسیم، ملاک تقسیم بندی مدرکات قوه عاقله است. فیلسوفانی همچون ملاصدرا به وحدت نفس و قوا معتقد اند و در حقیقت نفس امر واحدی است که دارای چهره ها و ابعاد مختلف است و با وجود ابعاد مختلف در انسان، بعد شاخص و برجسته، قوه عاقله است.
در بخش پایانی و جمع بندی بحث دکتر یزدانی ضمن بحث در مورد نکات بیان شده توسط اساتید ناقد و همچنین اساتید شرکت کننده در جلسه بیان کردند که این سخن که نفس امر واحد و بسیط است قابل پذیرش است اما سخن در این است که همانطور که مبدا امور شناختی در انسان قوه عقل نظری است، مبدا امور غیر عقیدتی و شناختی نیز نیازمند مبدا و قوه ای هستند که به نظر می رسد این مبدا قوه عملی است که توجه به آن کارکردهای بسیاری خواهد داشت.
و در مجموع نکات زیر را یادآور شد:
الف: قوه عملی در انسان مبدا امور غیراراداکی است.
ب: این قوه بر اساس تفسیر منتخب همانند قوه نظری دارای مراتب مختلفی است که گرایش های متعالی انسان را در برمی گیرد.
ج: تفسیر غیرمعرفتی از قوه عملی نگاه جامع تری را در رابطه به انسان شناسی دینی دارد.
د: تفسیر غیرشناختی از قوه عملی بهتر می تواند مفاهیمی همچون ایمان و عدالت را در نسبت با انسان تفسیر کند.
و: این نگاه با برخی دیدگاه های مطرح در مورد هوش هیجانی در روانشناسی مشابهت دارد.
شایان ذکر است که این دومین کرسی ترویجی و نظریه پردازی دانشگاه بود که اولین آن با عنوان " حق مالکیت در اسلام و نقد دکترین حقوقی" به همت گروه حقوق و امور فرهنگی دانشگاه برگزار شد |
کد خبر: 18/173 |
نظرات: 1 |