پیام رئیس دانشگاه به مناسبت دهه امامت و ولایت

بنام خدا
... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا... سوره مائده آیه 3
... امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما پذیرفتم....

روزها همه از آن خداست اما خدا نام زیبایش را دو بار در قرآن چاشنی روزها کرده و در کنار آن جا داده است. «ایام الله».
اعتقاد براین است که «روزهای خدا» توصیفی است برای روزهایی که خدا یک نعمت بزرگ یا یک مجازات شدید به آدمیان روا دانسته که به لحاظ اهمیت آن اتفاق باید همواره یادآوری شود و زنده بماند. آدمیان در پی آن امتحان پس بدهند و نمره بگیرند و به قول قرآن درجه کسب نمایند.
«همانا موسی را با نشانه های خود فرستادیم که قوم خود را از تاریکی ها به سوی نور بیرون آر و ایام الله را به یادشان آر؛ همانا در این نشانه هایی است برای هر شکیبا و سپاسگزار» (سوره‌ی چهاردهم قرآن آیه پنجم)
«غدیرخم» از آن روزهای خدائی‌ست. روز خروج از تاریکی‌ها به نور.
امسال چندمین سال است که از نعمت حضور در روزخدائی غدیر برخوردار خواهیم بود؟ بیستمین، سی‌امین، چهل و هفتمین، هفتادمین؟! چند یوالله غدیر از عمرما گذشته است؟
چه حرکتی برای یادآوری و به قول قرآن تذکر این روز انجام داده ایم تا خداوند نشانه‌هایی که برای صابرین و شاکرین اش قرارداده ما را هم پرنصیب گرداند؟
سال قبل نماهنگی در یکی از تارنماها مشاهده کردم که برایم زیبا بود. نوجوان 12 ساله ای از یکی از شهرهای استان گلستان خطبه شریف غدیر را حفظ کرده بود و برنده جایزه سفر زیارتی کربلا شده بود. در پاسخ سوال مجری از نحوه آشنائی ، انگیزه و ... جواب داد: در همسایگی ما خانم سالمندی است که آرزوی سفر کربلا را دارد و من وقتی این جایزه را دیدم در مسابقه شرکت کردم تا او را به آرزویش برسانم.
ما برای تذکر و یادآوری این روزخدا چه کرده ایم؟ روزی که شاید برای برخی از ما فرصت زیادی برای تنفس در آن نمانده باشد!
علامه امینی حدود 40 سال از عمر شریفشان را برای تحقیق و نگارش کتاب «الغدیر» گذاشتند. طی این سالها ایشان رنج بی شماری را بویژه در سفر به کشورهای مختلف و استفاده از منابع کتابخانه های بزرگ متحمل شدند. بیش از 10هزار کتاب را دقیق مطالعه کردند و به 100هزار رساله مراجعه داشتند. کتابی که مورد تحسین بسیاری از علمای اهل سنت نیز قرارگرفت و آن را سند وحدت مسلمین خواندند. آیا میدانید فقط یازده جلد از آن مجموعه چاپ شده و 9 جلد مابقی هنوز منتشر نشده است؟ به نقل از یکی از فرزندان آن مرحوم قسمت های چاپ نشده ی کتاب به منتشر شده مانند نسبت دانشگاه است به مدرسه؟!
ما که خدا نعمت درک یک روز خدائی دیگر و یک غدیر خم دیگر را به ما بخشیده چه حرکتی خواهیم کرد تا میوه‌ی برکت غدیرخم نصیب‌مان شود؟ بیائیم برای انجام لااقل یکی از این کارها زمانی را اختصاص دهیم:
- مطالعه خطبه غدیر
- مطالعه متن فارسی خطبه غدیر
- مراجعه به یکی از کتابخانه ها و صرفا مشاهده‌ی حجم یازده جلد کتاب چاپ شده «الغدیر» و کمی تأمل روی آن
- مطالعه چند خاطره از خاطرات نقل شده در مورد علامه امینی
- مطالعه یکی از اشعاری که برخی شعرای نامی ما در وصف علامه امینی سروده اند

«غدیرخم» های عمرمان را جدی بگیریم
عباس کلانتری

پیام تبریک رئیس دانشگاه به مناسبت شروع سال تحصیلی 94-95

بنام خدا
قال الله تعالي:« يرفع الله الذين امنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات… » (سوره مجادله؛ آيه 11)
خداوند كساني را كه ايمان آورده ‏اند و كساني را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمي مي‏ بخشد.
سلام
هر چند این روزها در بین دانشجویان ورودی جدید، هستند افرادی که قبلاً نیز سابقه دانشجوئی داشته اند و تجربه تحصیل در محیط های دانشگاهی را با خود دارند، لیکن غالب جدیدالورودی هایِ دانشگاه، جوانان پرشور و نشاطی هستند که تجربه نزدیک به 12 سال دانش‌آموزی را سپری کرده، به عنوانی تازه بنام «دانشجو» زینت یافته‌اند.
بد نیست به اتفاق روی دو کلمه زیبای «دانش‌آموز» و «دانشجو» کمی بیشتر بیاندیشیم.
«دانش‌آموز» و «دانشجو» هر کدام به چه معنا هستند؟
تعریف لغوی این دو واژه در ادبیات چیست؟
چرا در فرهنگ ما برای تحصیل علم دو اطلاق متفاوتِ «دانش‌آموز» و «دانشجو» وارد شده‌است؟
اصولاً این دو دوره‌ی تحصیلی چه تفاوت‌هایی دارند که 12 سال آن را دانش‌آموزی و مابقی را دانشجوئی نامیده‌اند؟
همراهان و همسفران؛ اندکی تأمل روی این دو واژه و تدبر بر روی آیه شریفه خیلی چیزها را برای ما روشن می‌سازد.
امام صادق علیه‌السلام چقدر زیبا فرموده‌اند که: بیشترین عبادت ابوذر که رحمت خدا بر او باد اندیشیدن و عبرت گرفتن بود.1
وقتی روی این موضوع تفکر نمودیم، قدم بعدی این است که حرکت خودمان را در فضایی که برای این اطلاق جدید ترسیم نمودیم پابرجا سازیم. یادمان باشد علم و ایمان دو بالی هستند که با هم انسان را به سعادت می رسانند و تا روش و منش خود را با اندیشه و تقوا تغییر ندهیم تغییر عنوان‌ها هیچ کاری برای ما انجام نخواهد داد.
« ... هم به رأی و عقل خود اندیشه کن»2
در پایان ضمن خیر مقدم به دانشجویانی که تازه به جمع ما پیوسته اند، سال تحصیلی جدید را به همه دانشجویان اساتید و کارکنان شریف دانشگاه تیریک می گویم.
مقدمتان سبز، عمرتان پربرکت؛ تندرست و عزیز باشید
عباس کلانتری

1- اعیان‌الشیعه ج 4 ص 230
2- مولانا

پیام رئیس دانشگاه

هوالعالم
به دانش گرای و بدو شو بلند   چو خواهی که از بد نیابی گزند
ز دانش در بی‌نیازی بجوی   وگر چند سختیت آید به روی
سلام
دوران تحصیل دانشگاه را روزگار دانشجویی خوانند. اعتبار دانشجو به «دانش‌جو» بودن است و امتیازش به پرورش روحِ حق‌جوی آدمیت. دانشگاه میعادگاهی‌است مقدس، که گروهی در آن به کسوت معلمی مشغولند و برخی را سودای علم آموزی است. و چه زیباتر خواهد بود اگر دانشجو به «دانش‌جوئی» بسنده نکرده، در پی ارائه دادن آن بکوشد و معلم نیز در پی کسب علم تلاشی مضاعف نماید و سپس همگی در پوشاندن جامه‌ی عمل بر تن علم اهتمام ورزیم.
برای شما که اکنون نگاهتان بر تارنمای این دانشگاه است، چه رفقائی که به مدد الهی و تلاش و کوشش وافر در حرکت «دانش‌جوئی»، دانشجوی این دانشگاه یا سایر مراکز آموزشی هستند و چه دوستانی که در فضایی دیگر روزگار عمر به تجربه‌اندوزی می‌گذرانند، از خداوندمنان توفیق روزافزون را در همه‌ی مراحل زندگی و خدمت به کشور اسلامی عزیزمان ایران سربلند مسئلت می‌نمایم.
محور تأسیس این دانشگاه کلام‌الله خداوند است. معارف قرآنی هسته‌ی شکل‌گیریِ دیگر علوم در این دانشگاه بوده به گونه‌ای که بسیاری اینجا را دانشگاه علوم اسلامی می‌دانند. برای دانشگاه این موضوع افتخاری بس بزرگ است و برای ما مسئولیتی خطیر و صد البته شیرین.
نظرات شما، مخصوصا انتقادات مخاطبان بزرگوار به همراه پیشنهادات برای حقیر بسیار مهم است. این لطف را دریغ نفرمایید که موهبتی است پربرکت و چیزی را همسنگ آن نخواهم یافت.
حقایق زلال ازلی و انوار سیمگون قرآنی، قرین توفیقتان باد.
عباس کلانتری
رئیس دانشگاه