ورود به سيستم
|
ثبت نام
دانشگاه
هیات امنای دانشگاه
شورای دانشگاه
رئیس دانشگاه
حوزه ریاست
دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل
اداره حراست
گروه نظارت و ارزیابی
دبیرخانه هیات اجرایی جذب
گروه دانشجویان شاهد و ایثارگر
امور حقوقی، قراردادها و پاسخگویی به شکایات
معاونت اداری و مالی
درباره دانشگاه
آموزش
مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
امور آموزش کارشناسی
امور آموزش کارشناسی ارشد
امور آموزش دکتری (PhD)
مرکز استعدادهای درخشان
تقویم آموزشی
رشته های تحصیلی دانشگاه
پذیرش
دانش آموختگان و مشمولین
مرکز آموزش های آزاد و مجازی
پژوهش
امور پژوهشی و فناوری
گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت
سامانه ملی کارآموزی
دوره های مهارت افزایی عمومی
ایده شو
کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی
آزمایشگاه مرکزی
دانشجویی و فرهنگی
مدیریت امور دانشجویی
امور تغذیه و سلف سرویس
امور رفاهی
امور خوابگاه ها
کار دانشجویی
مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی
اداره تربیت بدنی
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی
کمیسیون موارد خاص
کمیته انضباطی
هیات علمی
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
دانشکده علوم انسانی
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده ها
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده علوم انسانی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده فنی و مهندسی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
سامانه ها
پردیس مجازی دانشگاه میبد
اتوماسیون اداری کارکنان
سامانه حضور و غیاب
سامانه حقوق و دستمزد
سامانه منابع انسانی
اتوماسیون تدارکات
سامانه آموزشی گلستان
ثبت سوابق پژوهشی
سامانه سلف سرویس
سامانه اکانتینگ
مجله کتاب قیم
پیوندها
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
مرکز رشد واحدهای فناور
بخش اصلي
>
مقاله
معاد قرآنی از دیدگاه علامة مجلسی (ره)
نویسنده:شهاب الدین وحیدی مهرجردی
موضوع: قرآن و حدیث
شناسه: 7236
مرجع: کتاب قیم، دوره 2، شماره 7، پاییز و زمستان 1391، صفحات 83-106
اعتبار علمی: علمی پژوهشی
تعداد صفحات: 24
حجم مقاله: 320 کیلو بایت
زبان مقاله: فارسی
چکیده:
معاد و اعتقاد به عالم قیامت از اندیشههای اوّلیة حیات بشری بوده است و همة ادیان الهی پیروان خود را به روزی وعده میدهند که به حساب همگان رسیدگی میشود. امّا در کیّفیت و چگونگی انتقال انسانها به آن عالم اختلاف نظرهای شدیدی بین پیروان ادیان و متفّکران آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه، متکلّمان و محدّثان شیعی با توجّه به نوع نگرش و مبانی فکری خود، معاد را پیش روی ما به تصویر میکشند. علّامة مجلسی (ره) به عنوان یک مسلمان شیعی و محدّث، معاد خود را مبتنی بر آیات قرآنی میداند و با استفاده از آیات، علاوه بر نفس معاد، به اثبات معاد جسمانی نیز میپردازد و این برخلاف نظر برخی از علماء است که معاد قرآنی را «مثالی» میدانند. در این تحقیق، برآنیم تا با بررسی معاد قرآنی در آثار و آرای علامة مجلسی، به اصل معاد جسمانی که مورد تأیید اوست بپردازیم. او این معاد جسمانی قرآنی را مبتنی بر برهان عقلی میداند و منکر این معاد را کافر میشمارد. علّامه علی رغم اینکه انسان را دارای دو بعد روحانی و جسمانی میداند روح را امری غیر مجرّد به شمار میآورد. به نظر میرسد ایشان متأثّر از دیدگاههای استاد خود میرزارفیعا نائینی و نیز پدرش، محمّدباقر مجلسی (ره)، بوده است. علامة مجلسی(ره)، ایمان به معاد جسمانی و ایمان به بهشت و دوزخ را از ضروریّات دین اسلام بر میشمرد.
دانلود مقاله >>
معاد قرآنی از دیدگاه علامة مجلسی (ره)
نمایه مقاله
بازدید ها: 10129
پیوند مقاله:
پیوند مقاله با عنوان:
شهاب الدین وحیدی مهرجردی
قرآن و حدیث
علامة مجلسی
اصول دین
قرآن
نفس
معاد جسمانی
تناسخ
نظرات:
پاسخ به:
نظر مستقیم
عنوان شما:
نظر:
متن تصویر را در کادر زیر وارد نمایید
پیوندهای پركاربرد
سامانه ها
سامانه تغذیه
سامانه فیش حقوقی
سامانه گلستان
پست الکترونیکی
دانشجویی
تقویم آموزشی
آموزشی
سامانه فیلم های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سامانه دسترسی به پایان نامه های دانشگاه اصفهان
پژوهشی
سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور
پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر
سامانه تامین مدارک علمی دانشگاهی
سامانه دوفصلنامه علمی پژوهشی کتاب قیم