ورود به سيستم
|
ثبت نام
دانشگاه
هیات امنای دانشگاه
شورای دانشگاه
رئیس دانشگاه
حوزه ریاست
دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل
اداره حراست
گروه نظارت و ارزیابی
دبیرخانه هیات اجرایی جذب
گروه دانشجویان شاهد و ایثارگر
امور حقوقی، قراردادها و پاسخگویی به شکایات
معاونت اداری و مالی
درباره دانشگاه
آموزش
مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
امور آموزش کارشناسی
امور آموزش کارشناسی ارشد
امور آموزش دکتری (PhD)
مرکز استعدادهای درخشان
تقویم آموزشی
رشته های تحصیلی دانشگاه
پذیرش
دانش آموختگان و مشمولین
مرکز آموزش های آزاد و مجازی
پژوهش
امور پژوهشی و فناوری
گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت
سامانه ملی کارآموزی
دوره های مهارت افزایی عمومی
ایده شو
کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی
آزمایشگاه مرکزی
دانشجویی و فرهنگی
مدیریت امور دانشجویی
امور تغذیه و سلف سرویس
امور رفاهی
امور خوابگاه ها
کار دانشجویی
مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی
اداره تربیت بدنی
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی
کمیسیون موارد خاص
کمیته انضباطی
هیات علمی
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
دانشکده علوم انسانی
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده ها
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده علوم انسانی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده فنی و مهندسی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
سامانه ها
پردیس مجازی دانشگاه میبد
اتوماسیون اداری کارکنان
سامانه حضور و غیاب
سامانه حقوق و دستمزد
سامانه منابع انسانی
اتوماسیون تدارکات
سامانه آموزشی گلستان
ثبت سوابق پژوهشی
سامانه سلف سرویس
سامانه اکانتینگ
مجله کتاب قیم
پیوندها
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
مرکز رشد واحدهای فناور
بخش اصلي
>
مقاله
تناسخ در معادشناسی ملاصدرا
نویسنده:محمدحسین دهقانی محمودآبادی
موضوع: فلسفه
شناسه: 72127
مرجع: فصلنامه قبسات، سال هیجدهم، زمستان 1392، صفحات 107-127
اعتبار علمی: علمی پژوهشی
تعداد صفحات: 21
حجم مقاله: 304 کیلو بایت
زبان مقاله: فارسی
چکیده:
در بیشتر مکاتب، مانند هندوئیسم و بودیسم و مکتب های فکری یونان باستان، مانند مکتب سعادت گرای سقراط و افلاطون، باور به تناسخ دیده می شود. دوگانه انگاران دربارۀ حقیقت انسان که روح مجرد و ماندگار را برای آدمی پذیرفتنه اند، با این پرسش بنیادین مواجه اند که در هنگامۀ مرگ و زمان مفارقت کامل روح از بدن، بقای روح در چه عالمی و به چه صورتی است، عده ای بقای روح را به گونۀ تناسخ و انتقال آن از کالبدی به کالبد دیگر در عالم دنیا مطرح کرده اند. دسته ای دیگر همان باور ادیان الهی مبنی بر معاد و انتقال روح به عالم ماورای طبیعت را پذیرفته اند. باور به تناسخ، درگیر با باور به معاد مطرح در ادیان الهی و نافی آن است؛ بدین سبب دین باوران و قائلان به معاد، به ویژه متکلمان و فلاسفۀ الهی جهت دفاع از اصل معاد و شفاف سازی آن به تبیین و ابطال تناسخ مشهور پرداخته اند. ملاصدرا در معاد شناسی خویش به صورت مبسوط از طریق ارائۀ ادلۀ عقلی متعدد، از جمله براهین قوه و فعل و به ویژه برهان حرکت اشتدادی که مبنای آن اصل حرکت جوهری است، در قالب مقدمات پی در پی در راستای ابطال تناسخ پرداخته است. وی بر این باور است که قرائت های مختلف از تناسخ و نیز انواع تناسخ مطلق اعم از صعودی و نزولی آن قابل دفاع عقلانی نیستند؛ اما به نظر می رسد برخی از ادلۀ عقلی بر ابطال تناسخ نیز خدشه پذیرند. البته ابطال تناسخ از طریق دلیل های نقلی نیز انجام می گیرد که این دسته از ادله مورد توجه این نوشتار نیستند.
دانلود مقاله >>
تناسخ در معادشناسی ملاصدرا
نمایه مقاله
بازدید ها: 4425
پیوند مقاله:
پیوند مقاله با عنوان:
محمدحسین دهقانی محمودآبادی
فلسفه
تناسخ
ملاصدرا
حرکت جوهری
نفس
بدن
رجعت
نظرات:
پاسخ به:
نظر مستقیم
عنوان شما:
*
نظر:
*
متن تصویر را در کادر زیر وارد نمایید
پیوندهای پركاربرد
سامانه ها
سامانه تغذیه
سامانه فیش حقوقی
سامانه گلستان
پست الکترونیکی
دانشجویی
تقویم آموزشی
آموزشی
سامانه فیلم های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سامانه دسترسی به پایان نامه های دانشگاه اصفهان
پژوهشی
سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور
پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر
سامانه تامین مدارک علمی دانشگاهی
سامانه دوفصلنامه علمی پژوهشی کتاب قیم