ورود به سيستم
|
ثبت نام
دانشگاه
هیات امنای دانشگاه
شورای دانشگاه
رئیس دانشگاه
حوزه ریاست
دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل
اداره حراست
گروه نظارت و ارزیابی
دبیرخانه هیات اجرایی جذب
گروه دانشجویان شاهد و ایثارگر
امور حقوقی، قراردادها و پاسخگویی به شکایات
معاونت اداری و مالی
درباره دانشگاه
آموزش
مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
امور آموزش کارشناسی
امور آموزش کارشناسی ارشد
امور آموزش دکتری (PhD)
مرکز استعدادهای درخشان
تقویم آموزشی
رشته های تحصیلی دانشگاه
پذیرش
دانش آموختگان و مشمولین
مرکز آموزش های آزاد و مجازی
پژوهش
امور پژوهشی و فناوری
گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت
سامانه ملی کارآموزی
دوره های مهارت افزایی عمومی
ایده شو
کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی
آزمایشگاه های و کارگاه ها
دانشجویی و فرهنگی
مدیریت امور دانشجویی
امور تغذیه و سلف سرویس
امور رفاهی
امور خوابگاه ها
کار دانشجویی
مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی
اداره تربیت بدنی
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی
کمیسیون موارد خاص
کمیته انضباطی
هیات علمی
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
دانشکده علوم انسانی
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده ها
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده علوم انسانی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
دانشکده فنی و مهندسی
گروههای آموزشی
رشته های تحصیلی
سامانه ها
پردیس مجازی دانشگاه میبد
اتوماسیون اداری کارکنان
سامانه حضور و غیاب
سامانه حقوق و دستمزد
سامانه منابع انسانی
اتوماسیون تدارکات
سامانه آموزشی گلستان
ثبت سوابق پژوهشی
سامانه سلف سرویس
سامانه اکانتینگ
مجله کتاب قیم
پیوندها
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
مرکز رشد واحدهای فناور
بخش اصلي
>
مقاله
بررسي رويكرد سهروردي و ملاصدرا به تناسخ
نویسنده:محمدحسين دهقاني محمودآباديعلي محمد ميرجليلي
موضوع: فلسفه
شناسه: 72126
مرجع: دو فصلنامه معارف عقلي ، سال نهم، شماره 29 ، شماره اول، پاييز و زمستان 1393، صفحات 79-114
اعتبار علمی: علمی ترویجی
تعداد صفحات: 36
حجم مقاله: 391 کیلو بایت
زبان مقاله: فارسی
چکیده:
دوگانه انگاران در باب حقيقت انسان كه روح مجرد و ماندگار را براي آدمي پذيرفته اند با اين پرسش بنيادين روبه رو هستند كه پس از جدايي كامل روح از بدن، بقاي روح در چه عالمي و به چه صورتي است؟ مكاتبي چون هندوئيسم، بوديسم و مكاتب سعادت گراي سقراط و افلاطون، بقاي روح را به گونه تناسخ و انتقال آن از كالبدي به كالبد ديگر در عالم دنيا مطرح كرده اند. دسته اي ديگر معاد اديان الهي ـ يعني انتقال روح به عالم ماوراء طبيعت ـ را پذيرفته اند.
معادباوران، به ويژه متكلمان و فيلسوفان الهي، براي دفاع از اصل معاد و شفاف سازي آن، به تبيين و ابطال تناسخ مشهور پرداخته اند.
سهروردي، نخست به محال بودن تناسخ باور داشته است؛ ولي به نظر مي رسد وي در گام بعدي با قائلان به تناسخ همراه شده است تا جايي كه دلايل مشائيان بر رد تناسخ را پاسخ مي دهد. اما در ديدگاه واپسين خود، دلايل قائلان به تناسخ و دلايل منكران آن را ناكافي دانسته و موضوع را با ترديد به پايان مي برد.
ملاصدرا در معادشناسي خويش به صورت گسترده از راه ارائه دلايل عقلي، از جمله براهين قوه و فعل، به ويژه برهان حركت اشتدادي به ابطال تناسخ پرداخته است. وي قرائت هاي مختلف از تناسخ و نيز انواع تناسخ مطلق، اعم از صعودي و نزولي آن را قابل دفاع عقلاني نمي داند. هماهنگي مباحث و استواري دلايل ملاصدرا موجب برتري تبيين وي نسبت به ديدگاه سهروردي شده است.
دانلود مقاله >>
بررسي رويكرد سهروردي و ملاصدرا به تناسخ
نمایه مقاله
بازدید ها: 2730
پیوند مقاله:
پیوند مقاله با عنوان:
محمدحسين دهقاني محمودآبادي
علي محمد ميرجليلي
تناسخ
سهروردي
نور اسفهبدي
ملاصدرا
حركت جوهري
نفس
بدن
نظرات:
پاسخ به:
نظر مستقیم
عنوان شما:
نظر:
متن تصویر را در کادر زیر وارد نمایید
پیوندهای پركاربرد
سامانه ها
سامانه تغذیه
سامانه فیش حقوقی
سامانه گلستان
پست الکترونیکی
دانشجویی
تقویم آموزشی
آموزشی
سامانه فیلم های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سامانه دسترسی به پایان نامه های دانشگاه اصفهان
پژوهشی
سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور
پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر
سامانه تامین مدارک علمی دانشگاهی
سامانه دوفصلنامه علمی پژوهشی کتاب قیم